HVAD ER GLUTEN: er det farligt?

Undgår du gluten i din kost? I så fald, hvorfor? Og ved du helt præcis hvad gluten er?

Jeg oplever, at der er en stigende tendens til at undgå indtagelse af gluten. Men hvorfor begynder folk, som ikke lider af cøliaki (glutenintolerance), at undgå gluten? Hvis du selv undgår gluten af andre årsager end cøliaki, vil så ikke dele din årsag med mig? Jeg er uforstående overfor dette valg og er meget nysgerrig efter at høre, hvorfor I har fravalgt gluten.

Medier og trends

Medier og trends har en væsentlig indflydele på vores valg af kostvaner. Der er en stadigt voksende målgruppe, som går meget op i deres sundhed og derfor nemt lader sig påvirke. Men spørgsmålet er, hvor mange der egentlig selv faktatjekke oplysninger, inden de tager dem til sig?

Det er nemt bare at tro på det, man hører fra andre, men et baggrundstjek kan ofte vise sig nyttigt og gøre en selv i stand til at vurdere om der er hold i påstanden eller ej. Jeg prøver vist nok bare at sige, at du ikke bare skal flyde med strømmen, men selv danne dig en holdning ud fra et fornuftigt grundlag. Se bare denne youtube video – der er ingen af de medvirkende der ved hvad gluten er og alligevel vælger de at undgå det? Ved du hvad gluten er?

Jeg vil her hverken fraråde eller tilråde indtag af gluten, men blot forsøge at give noget baggrundsviden, så du er bedre rustet til at tage et valg omkring gluten. Jeg selv har ingen problemer med at indtage gluten og spiser gladeligt mine fuldkornsprodukter.

De danske supermarkeder får et stadigt større og større udvalg af glutenfrie produkter

De danske supermarkeder får et stadigt større og større udvalg af glutenfrie produkter – hvilket jo er fantastisk for dem, som lider af cøliaki. Cøliaki er glutenintolerance og betyder, at man er ude af stand til at nedbryde gluten og at gluten i stedet gør skade på tyndtarmen, hvilket medfører en fordøjelse ude af balance.

Denne gruppe af mennesker, skal selvfølgelig undgå at indtage gluten for at undgå skader på tyndtarmen og udvikling af kræft. Men hvis man nu ikke lider af cøliaki er gluten så også skidt for dig? Gluten er de seneste år blevet skældt ud for at gøre dig oppustet, give dårlig mave og andre dårligdomme. Og har man tendens til oppustethed, luft i maven og andre fordøjelsesrelaterede problemer, så er det da muligt, at en glutenfri eller glutenreduceret diæt kan afhjælpe problemet.

Men det er også muligt at dine problemer skyldes noget helt andet. På iform.dk fandt jeg et spørgsmål vedrørende gluten og oppustethed, hvortil Chrisitan Bitz rådede følgende:

inden du stemmer gluten ude, vil jeg anbefale dig at gøre følgende i nogle uger: Drik rigeligt med vand, drik mindre kaffe og alkohol, spis mindre sukker og flere grove grønsager og mere fuldkorn, stress ned, sov rigeligt, tyg din mad bedre, og motioner mere” 

Det er desuden vigtigt at se på sin sundhed på længere sigt

Det er desuden vigtigt at se på sin sundhed på længere sigt. Muligvis oplever du mere velvære efter et glutenfrit måltid, men en glutenfri diæt kan medføre en række problemer på den lange bane, hvis ikke du tænker dig om. Kornprodukter er vores største kilde til fuldkorn og kostfibre. Og fuldkorn og kostfibre ved vi jo alle er sundt!

De virker bl.a. forebyggende mod overvægt, forhøjet kolesterol og tarmkræft. Selvfølgelig er det muligt at opnå et fornuftigt indtag af fuldkorn og kostfibre via andre fødevarer, men det kræver, at du har styr på sagerne og ved hvordan du skal sammensætte din kost, så alle makro- og mikronæringstofbehovene dækkes.

Men hvad er gluten så?

Men hvad er gluten så? Helt kort, så er gluten et protein. Her kommer den længere version: gluten er et proteinkompleks, der findes i en række kornsorter som hvede, rug og byg. Havre indeholder fra naturens side af ikke gluten.

Gluten er det protein, der gør din dej elastisk, så den kan hæve op og give et lækkert og luftigt brød. Gluten består af glutenproteinerne gliadin og glutenin. Gluteiner er store proteiner, der har et højt indhold af aminosyren cystein.

Cystein indeholder svovl, som er i stand til at danne disulfidbindinger mellem andre svovlholdige forbindelser. Herved er gluteinernes rolle at skabe en sammenhængende struktur, der giver et tredimonsionelt glutennetværk.

Dannelse af dette netværk er nødvendig for en god bagekvalitet. Gliadinerne er mindre proteiner, som danner disulfidbindinger indenfor samme molekyle, i modsætning til gluteininer, der dannede disulfidbindinger med andre molekyler. Dette giver en kompakt, sammenrullet struktur af gliadinerne. Kort sagt, så kan det siges, at gluteninerne er elastiske mens gliadinerne er strækbare.

Så hvad bliver det til? Hvad er din holdning til gluten?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *