Efter-træning mangosmoothie & ny træningsrytme

Siden jeg er flyttet til København så er min træning blevet ret sporadisk

Siden jeg er flyttet til København så er min træning blevet ret sporadisk hvilket nok skyldes, at jeg lige skulle vænne mig til en ny hverdag. Jeg har været umådelig træt det seneste stykke tid og det har bidraget til at jeg har haft ret nemt ved overspringshandlinger – både hvad angår kost og motion. Så igår aftes satte jeg mig ned og tænkte tingene igennem og nåede frem til, at jeg er træt fordi jeg sover for længe.

Det kan nu nok lyde lidt sært, men jeg har før erfaret at for meget søvn har gjordt mig mere træt end frisk. Så derfor skal jeg have gang i morgentræningen igen da jeg så kommer tidligere op og samtidig for losset mig selv igang helt fra morgenstunden af så jeg er frisk og motiveret til min undervisning. Så for fremtiden er det tidligt op og afsted 3 gange om ugen med en hviledag imellem.

Men en god plan for motionen er værdiløs så længe kosten ikke er tilpasset efter samme mål – og morgentræning skal efterfølges af et sund og velafbalanceret måltid. Nogle vil måske føle sig bedre tilpas med at spise morgenmad inden træning, men helt personligt så føler jeg mig tung fordi min krop i stedet buger enegi på at fordøje måltidet – derfor træner jeg altid på tom mave når jeg træner tidligt om morgenen.

Desuden så skulle træning på netop tom mave øge fedtforbrændingen helt op mod 20-30% !! Det skyldes at vi efter en nats faste har nedbrudt størstedelen hvis ikke hele vores glykogenlager. Glykogen er glukosemolekyler der er kædet sammen til store strukturer primært i leveren men også i mindre grad i muskelerne. Glykogens role er at vedligeholde et sundt blodglukoselevel under faste, så når vi kun har glykogen nok til at holde dette sunde niveau, så må kroppen benytte sig af andre energikilder – og det er her fedtdepoterne kommer i spil.

Det skal dog forstås at man ikke forbrænder flere kalorier på tom mave, men at sammensætningen af hvor kalorierne kommer fra i større grad vil være fra fedtdepoterne når der trænes før morgenmaden.

Så jeg stod op idag kl 7 og fik trænet i en effektiv times tid og kom hjem og lavede mig denne underskønne mangosmoothie. Mango indeholder ret meget frugtsukker som i mange sammenhænge ikke betragtes som attraktivt, men under en morgentræning bliver resten af glykogenlagret som er tilbage efter en nats søvn fuldstændig udpint og det er vigtigt at få fyldt depoterne lidt op igen så du kan klare dig igennem dagen.

Samtidig får du hele 24 g protein (primært fra skyr, smælk, nødder og havregryn) og en god mæthedsfornemmelse fra fibrene i havregryn og nødder og gode fedtsyrer fra avocadoen. Vil du være ekstra god ved dig selv, så kan du tilføje en skefuld koldpresset rapsolie for ekstra fedtsyrer og bedre optagelse af fedtopløselige vitaminer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *